Welkom bij de testniveaus van de Trektelmodule. Op deze pagina kunt u uw kennis van de typische roepjes van een 50-tal trekvogels testen. Deze pagina is opgedeeld in verschillende niveaus en reeksen, naargelang de moeilijkheidsgraad. Er zijn telkens meerdere sets aan testgeluiden beschikbaar, waarin de geluidsfragmenten in een andere volgorde gerangschikt zijn. Klik na het beluisteren van een geluidsbestand op “Toon antwoord” om de gehoorde soort te laten verschijnen. Waar mogelijk en relevant zijn ook andere soorten weergegeven die te horen zijn.
Testniveau 1
In Testniveau 1 worden de geluidsfragmenten uit de soortenfiches in willekeurige volgorde gepresenteerd. Dit niveau is opgedeeld in 4 reeksen, naargelang de zeldzaamheid van een soort (tijdens het trektellen). In reeks A komen bijvoorbeeld enkel de meest algemene soorten aan bod, terwijl in reeks D alle soorten aan bod komen, inclusief de zeer zeldzame soorten.
Reeks A
Reeks B
Reeks C
Reeks D
Testniveau 2
In Testniveau 2 worden ook geluidsfragmenten van soorten uit de soortenfiches gepresenteerd. Elke reeks bevat nu echter één of meerdere soortgroepen waarvan de soorten enige gelijkenis vertonen qua trekroep.
Reeks Vinken
Reeks Zwaluwen, Piepers en Kwikstaarten
Reeks Mezen
Testniveau 3
In Testniveau 3 worden andere geluidsfragmenten gepresenteerd dan in de soortenfiches, wat een bijkomende uitdaging biedt die uiteraard belangrijk is om in het veld ook zelf roepjes te kunnen herkennen. Hier en daar zitten ook opnames tussen waarbij het te herkennen roepje minder goed te horen is. Ook dit is belangrijk om in werkelijke situaties roepjes te kunnen herkennen ondanks storende achtergrondgeluiden.
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|